LOADING

Type to search

Styl życia

Sternik motorowodny – jakie ma uprawnienia?

Patent sternika motorowodnego jest podstawowym rodzajem uprawnień, które funkcjonują w Polsce. Kolejne poziomy, jakie można osiągnąć to motorowodny sternik morski, a następnie kapitan motorowodny. Wszelkie dokumenty tego rodzaju są wydawane przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.

Co daje patent sternika motorowodnego?

Sternik motorowodny może kierować łodziami motorowymi po śródlądowych wodach, co oznacza tyle co pływanie dowolną motorówką, bez względu na jej długość kadłuba czy moc silnika, po jeziorach, rzekach i zalewach. Tego rodzaju dokument uprawnia także do pływania skuterem wodnym. Dzięki patentowi sternika istnieje również możliwość pływania łodziami motorowymi na morzu, przy czym taka łódź nie może posiadać więcej niż 12 metrów kadłuba, zaś rejs morski powinien być przeprowadzany jedynie za dnia, na wodach wewnętrznych lub pozostałych wodach morskich, nie więcej niż dwie mile od brzegu.

Jak dostać się na kurs sternika motorowodnego?

Na kurs sternika motorowodnego może uczęszczać każda osoba, która ukończyła 14 rok życia. Osoby małoletnie muszą posiadać zgodę rodziców.

Na czym polega kurs na sternika motorowodnego?

Szkolenie na sternika motorowodnego dzieli się na dwie części. Pierwsza z nich – teoretyczna – polega na poznawaniu przez uczestnika wiedzy o ratownictwie, zasadach bezpieczeństwa, budowie jachtów oraz na temat najważniejszych manewrów, jakie można wykonać na wodzie oraz wszelkich technicznych spraw dotyczących sprzętu motorowodnego. Część druga – praktyczna – opiera się na nauce prowadzenia jachtów, poruszania się sprzętem motorowodnym i poznawaniu wszelkich manewrów związanych z tym sprzętem. Kurs przeważnie trwa jeden weekend, przy czym jest to zależne od szkoły go przeprowadzającego.

Egzamin na patent sternika motorowodnego

Po pozytywnym przejściu kursu uczestnik ma prawo podejść do państwowego egzaminu, obejmującego część teoretyczną i praktyczną. Część teoretyczną tworzy 75 pytań testowych. Aby zdać teorię należy odpowiedzieć na 65 z nich, w przeciągu półtorej godziny. Część praktyczna natomiast jest przeprowadzana na jachcie motorowym. Osoba egzaminująca prosi o wykonanie najważniejszych manewrów, wydawanie komend, zarządzanie załogą, cumowanie czy przeprowadzanie bosmańskich prac. Do każdego manewru egzaminowany może podejść dwukrotnie. Egzamin kończy się uzyskaniem licencji, która jest ważna tak w Polsce, jak i na wodach międzynarodowych.

Posiadacz patentu sternika motorowodnego daje więc wiele możliwości. Nie posiadając takiego dokumentu znacznie zawęża się opcje korzystania z pływania po wodach śródlądowych, tracąc jednocześnie niemal całkowicie przyjemność uprawiania tego rodzaju sportów.