LOADING

Type to search

Dom i ogród

Jakie są najczęstsze awarie automatycznych bram garażowych?

Automatyczne bramy garażowe to bardzo praktyczne rozwiązanie. Dzięki napędowi nie musisz wysiadać z samochodu, aby wyjechać z garażu lub wjechać do niego. Mechanizmy bram garażowych psują się stosunkowo rzadko, ale – jak każdy sprzęt – mogą ulec awarii i nie obędzie się bez wykonania serwisu bramy garażowej. Incydenty na ogół pojawiają się w okresie zimowym, gdy napęd jest wystawiony na działanie złych warunków atmosferycznych, takich jak niskie temperatury czy opady śniegu. Jakie więc są najczęstsze usterki automatycznych bram?

Brak właściwej konserwacji

Brak regularnego czyszczenia, pielęgnacji i konserwacji jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii. Brud zwykle gromadzi się na elementach sterujących, napędach i kurtynie bramy. Mogą powodować ciężką i głośną pracę mechanizmów, szybsze zużycie, korozję i łuszczenie się lakieru. Dlatego cała brama musi być regularnie czyszczona. Niezwykle ważna jest również konserwacja, ale musi być wykonywana umiejętnie, z odpowiednim przygotowaniem. Nierzadko zdarza się, że użytkownicy samodzielnie konserwują elementy z pomocą towotu, który ma nadmiernie grubą i lepką powłokę, zmniejszając wydajność napędu do gorszego poziomu niż sprzed konserwacji. Systematyczne przeglądy (zwykle przed sezonem zimowym) zapewniają bezpieczne użytkowanie. Bramy, które nie są systematycznie sprawdzane, mogą wywołać utratę gwarancji producenta.

Opady śniegu

Zima to zdecydowanie wymagający czas. Części napędu są narażone na bardzo niskie temperatury i opady. Padający śnieg może uszkodzić automatykę i zawiasy. Nie można zapominać o usuwaniu śniegu i wody z okolicy bramy, a zwłaszcza z dolnej uszczelki. Podjazd musi być również odśnieżony, aby śnieg nie dostawał się do garażu, gdyż może to prowadzić do zwiększonej wilgotności, a w efekcie korozji elementów metalowych.

Siłownik

Siłownik to serce całego napędu. Używanie modelu, który nie jest odpowiedni dla konkretnej bramy, może spowodować wiele usterek i awarii. Najczęściej siłownik dobierany jest niewłaściwie do ciężaru konstrukcji, która przy przeciążeniu się pali. Dlatego przy zakupie najlepiej wybrać siłownik przystosowany do pracy z obciążeniem co najmniej 40% większym od ciężaru bramy – wtedy nie będzie on cały czas pracował na górnej granicy możliwości oraz łatwiej poradzi sobie z trudnymi warunkami pogodowymi, takimi jak deszcz, śnieg czy wiatr.

Pilot i fotokomórka

Awarie zdalnego sterowania są najczęściej spowodowane zakłóceniami. Piloty zdalnego sterowania posługują się falami o długości 433 lub 868 MHz. Inne urządzenia, takie jak radia CB, telefony komórkowe, a nawet pobliskie linie energetyczne mogą zakłócać sygnał lub całkowicie go blokować. Nie powinno się umieszczać w garażu metalowych szafek i innych przedmiotów, które mogą odbijać fale pilota. Awarie mogą być również spowodowane błędami instalacji, np. brak anteny zewnętrznej lub gdy jest ona niewłaściwie umieszczona. Utrudnienia w obsłudze bramy mogą również powodować nieprawidłowe działanie fotokomórki. Przyczyna awarii może być tak prosta, jak zabrudzenie czujnika. Jednak przed sprawdzeniem wszystkich elementów należy najpierw upewnić się, że baterie w pilocie nie są wyczerpane.

Podsumowując, wady są niejednokrotnie wywołane stosowaniem tańszych odpowiedników od nieznanych i niesprawdzonych producentów. Wbrew pozorom – nie jest to bardziej ekonomiczny wariant, ponieważ tanie zamienniki szybciej się psują i częściej trzeba je wymieniać. Żeby uniknąć wadliwego działania automatycznych bram garażowych, należy przede wszystkim pamiętać o regularnym sprawdzaniu mechanizmów oraz czyszczeniu i konserwacji części odpowiednimi preparatami. Najlepszym rozwiązaniem będzie wykonanie serwisu bramy garażowej, aby naprawić problem.