LOADING

Type to search

Biznes

Jaki zapach wybrać do hotelu, by przyciągnąć gości

Współcześni konsumenci są z każdej strony atakowani różnymi reklamami. Z tego powodu wielu z nich zaczęło wręcz automatycznie ignorować wszelkie komunikaty reklamowe. Firmy, szukając rozwiązań na przyciągnięcie klientów, coraz chętniej stawiają na mniej inwazyjne formy marketingu, takie jak marketing zapachowy. Jest on chętnie wykorzystywany w branży hotelowej zarówno przez wielkie globalne sieci, jak i małe lokalne hotele. Dlatego warto, aby zarówno ich pracownicy, jak i zarządzający nimi wiedzieli, jaki zapach sprawdzi się najlepiej w przyciąganiu gości i zachęcaniu ich do powrotu.

Budowanie pozytywnych skojarzeń za pomocą zapachów

Zapach jest czasami niedocenianym, ale bardzo skutecznym sposobem na budowanie skojarzeń. Większość osób nie zastanawia się na co dzień nad jego wpływem na samopoczucie. Jednak wystarczy przeanalizować swoje wspomnienia na przykład z dzieciństwa, żeby zorientować się, że zapach odgrywa w nich bardzo dużą rolę. Typowymi przykładami takich wspomnień jest aromat pierników lub mandarynek w okresie świąt Bożego Narodzenia spędzanych w domu rodzinnym lub świeżo skoszonej trawy podczas wakacji. Ta obserwacja poparta badaniami naukowymi analizującymi wpływ różnych woni na samopoczucie została wykorzystana przez specjalistów od marketingu. Zastosowanie odpowiednich aromatyzatorów na przykład w lobby hotelowym może pozwolić osiągnąć wiele korzyści. Można w ten sposób poprawić nastrój gości i zbudować pozytywne skojarzenia związane z marką. Zwiększy to nie tylko ich ocenę pobytu, ale także prawdopodobieństwo ich powrotu do hotelu w innym terminie.

Czym kierować się przy wyborze?

Zastosowanie tej metody marketingu w hotelu powinno spełniać kilka zadań. Przede wszystkim musi być w zgodzie z wizerunkiem danego obiektu. Zapach ma wprowadzać gości wchodzących do lobby w odpowiedni nastrój, a to, czy dany zapach będzie uspokajający czy wręcz przeciwnie ­– pobudzający – zależy od efektu, jaki chcemy uzyskać. Jednak podczas jego wyboru należy cały czas pamiętać, by był dostosowany do lokalizacji danego miejsca i charakterystyki jego gości. Przykładowo hotel położony w górach może postawić na ciepłe nuty zapachowe tworzące bardziej kameralną i rodzinną atmosferę, odpowiednią dla zimowego wyjazdu na narty. Z kolei położony nad morzem odwiedzany głównie latem może postawić na radosne i pobudzające aromaty, które będą dobrze pasować do atmosfery wakacji, np. zapachy cytrusowe. W niektórych sieciach hoteli zapachy zmieniane są sezonowo, inny na każdą porę roku. Dostosowanie do rodzaju odwiedzających gości powinno brać pod uwagę klasę obiektu. W hotelach luksusowych nastawionych na bardziej zamożnych gości zapach powinien odpowiadać ich standardom. Jednocześnie ważne jest, aby nie był on zbyt nachalny i mocny, ponieważ łatwo wtedy osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.

Przykładowy wpływ zapachów na nastrój

Różne rodzaje zapachów odmiennie wpływają na samopoczucie. Cytrusowe poprawiają nastrój i dodają energii, podobnie działa mięta pieprzowa. Słodycz wanilii z jednej strony może być częścią kompozycji zapachowych dających poczucie komfortu i przytulności, z drugiej w odpowiedniej mieszance może być wonią elegancką, a nawet uwodzicielską. Drewno cedrowe również ma dwa oblicza, z jednej strony w mocniejszym stężeniu jest aromatem ciepłym drzewnym z nutą słodyczy, z drugiej w łagodniejszej wersji może być bardzo eleganckie. W bardziej wytwornych, ale jednocześnie delikatnych kompozycjach popularnym wyborem są ekstrakty z zielonej i białej herbaty. Z kolei lawenda jest znana ze swoich właściwości uspokajających i odprężających.

Jak widzimy, marketing zapachowy jest prawdziwą sztuką. W przypadku hoteli, kiedy decydujemy się na jego wykorzystanie, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników, które pozwolą nam wybrać optymalny zapach.

Inspirowane: Aromaemka.pl – zapachy do biur